Kruso Logo
Kontakta oss

Design skapar upplevelser

Med design som grund och användaren i centrum skapar vi intuitiva och visuellt tilltalande lösningar som engagerar publiken och ger resultat.

Digital design med fokus på användaren

Vi tror på att bra design skapas genom en tydlig förståelse för användarens behov. Detta sker genom noggrann research och samarbete, kombinerat med kreativitet och kompromisslöst hantverk. Ofta resulterar det i formgivning, och nästan lika ofta på en skärm. Ibland leder det till innovation och affärsutveckling. Oavsett vad, gynnar och glädjer det slutkunden.

Med mer än 20 års erfarenhet inom UX och design har vi omfattande expertis i att koppla behov och efterfrågan i designprocessen. Därför tar vi ett strategiskt tillvägagångssätt och håller alltid användaren i fokus genom hela processen.

WebbtillgänglighetVi tror att tillgänglighet är grunden för all bra design och skapar värde för alla.

Digital tillgänglighet är för alla

Vi erkänner att det som fungerar för en person inte nödvändigtvis fungerar för alla. Därför är vårt mål att säkerställa att alla våra digitala lösningar är tillgängliga och användbara för varje enskild användare, oavsett deras specifika behov.

På Kruso ser vi inte tillgänglighet som ett alternativ, utan som en självklarhet. Utöver att nya lagar och regler har ökat medvetenheten och ställt högre krav på tillgänglighet, vet vi av erfarenhet att det är det bästa sättet att skapa mer effektiva digitala tjänster.

I juni 2025 träder nya regler i kraft för den privata sektorn, vilket kommer att påverka många företag som måste säkerställa att deras digitala lösningar är fullt tillgängliga.

Web accessibility in short

E-commerceVi tror att de bästa commerce-lösningarna skapas genom ett starkt affärsfokus, rätt teknologier och förmågan att aktivera de personer som är involverade i projektet.

Kundupplevelser (CX) som syns på resultatet

På Kruso tror vi på en genomtänkt kundupplevelse. Varje enskild touchpoint är en del av den övergripande kundresan – och det digitala är ofta bara ett steg mot den optimala slutprodukten.

Vi arbetar alltid utifrån en övergripande CX-strategi som stöder en konsekvent och unik kundupplevelse, inte bara för att uppfylla minimikraven, utan för att driva verksamheten framåt.

En bra kundupplevelse ska kunna ses på resultatet! Därför måste vi tänka igenom hela verksamheten – både digitalt och fysiskt.

Vår metod för bra UX-design:

  1. Användarundersökningar

    Både kvantitativa och kvalitativa undersökningar används för att förstå användarnas beteende, behov och önskemål.

  2. Användarresa kartläggning

    Vi kartlägger användarens interaktioner med en viss design eller digital produkt och får en förståelse för hur användaren upplever användarresan.

  3. Prototyping

    Vi utvecklar kontinuerligt prototyper av en produkt eller tjänst, som används för att testa och förfina den slutliga designen.

  4. Testning

    Vi testar alltid prototyper genom användartester, som hjälper till att utvärdera användarupplevelsen och identifiera problem samt områden för förbättring.

  5. Co-creation

    Vi tror på att de bästa resultaten skapas genom samarbete. Co-creation är en metod där användare och designers samarbetar för att skapa den bästa lösningen som uppfyller användarnas behov.

  6. Tillgänglighet

    Vi säkerställer att designen är tillgänglig för alla användare för att öka lösningens räckvidd och användbarhet.

Möt våra designexperter:

Digital design ska också se bra ut

Ditt varumärke ska inte bara synas – det ska kommas ihåg! Vi gör detta genom att skapa en tydlig identitet baserad på stark UI-design.

På Kruso fokuserar vi på att våra lösningar har intuitiva och användarvänliga gränssnitt. Men lika mycket som användarupplevelsen måste vara förstklassig, ska våra lösningar också fylla en estetisk funktion. Den digitala identiteten ska spegla ditt företags värderingar och varumärkespersonlighet och framför allt vara konsekvent över kanaler och gränssnitt.

Genom tydligt specificerade designsystem samlar och skapar vi den digitala identiteten. I mötet mellan teknik och design säkerställer designsystemet flexibilitet och kontroll, samtidigt som vi snabbare kan anpassa och skala upp ditt varumärke i digitala miljöer.

När vi skapar identiteter

Vi älskar att genomföra. Men för att ett varumärke verkligen ska slå igenom krävs medvetenhet om vem man är och förmågan att kommunicera det tydligt. Utan en stark identitet kan man agera i alla riktningar men ändå inte skapa resonans på marknaden eller nå fram med sitt budskap.

På Kruso faciliterar vi den utmanande processen att få klarhet i vem man är som varumärke—både i ord och uttryck.

Ibland börjar vi helt från grunden. Andra gånger handlar det om att "översätta" en befintlig identitet till en som fungerar i en digital kontext. I båda fallen är processen tankeväckande och lärorik.

När vi utvecklar idéer

Design är mer än bara formuleringar och formgivning. Designprocessen kan öppna upp möjligheter som driver företag framåt, förändrar attityder och beteenden och skapar verklig förändring.

Vi går in i vårt arbete med ett öppet sinne och är vana vid processer där vägen till målet kan verka utmanande, men där vinsten är obestridlig när vi väl når fram.

Äkta innovation är nämligen ingen linjär process. Den går upp och ner, och ibland i cirklar. Men på Kruso gillar vi lyckligtvis berg- och dalbanor. Särskilt de med loopar.

När vi löser problem

Även med den bästa förberedelsen kan problem uppstå. Lösningar konverterar inte som förväntat. Verkligheten tar en vändning som förändrar konsumentbeteendet. Organisationer förändras, och deras digitala verklighet måste hänga med.

Designprocessen kan vara ett sätt att omvandla utmaningar till möjligheter—att möta problem med nyfikenhet och lösa dem med kreativitet.

När vi skapar upplevelser

Om vi ska skapa preferens på marknaden måste vi bygga varumärken som användarna minns.

Det gör vi genom upplevelser—från den minnesvärda visuella grunden till den sömlösa användarresan och engagerande interaktion. Webbplatser används, men upplevelser värderas, minns och delas.

Läs mer om hur vi arbetar med digital design