Kruso Logo
Kontakta oss

Miele.

En användarvänlig app för gemensamma tvättstugor i bostadskomplex.

Miele är en global tillverkare av avancerade hushållsapparater för kök, kläder och golvvård samt produkter för företag.

Det tyska företaget, grundat 1899, är känt för sina högteknologiska kvalitetsprodukter i en tidlös design.

Lång hållbarhet, men också långsamhet

Miele är det ledande varumärket för tvättmaskiner globalt. Detta gäller både för konsumenter och, kanske ännu mer, för den professionella sektorn, där Miele har varit ledande inom helhetslösningar för tvättstugor i bostadsområden i årtionden, och maskiner från deras professionella produktlinjer är praktiskt taget synonyma med tysk kvalitet och hållbarhet. På grund av maskinernas långa livslängd sker utvecklingen inom tvättstugor i långsam takt, jämfört med resten av världen. Det är inte ovanligt att se maskiner installerade före Berlinmurens fall. I ett varumärkeskontext är produkternas råa, mekaniska hållbarhet en sak. Något helt annat är den allmänna, omedelbara produktupplevelsen. Där hade Miele inte riktigt hunnit med i den snabba utvecklingen.

Den nya marknadssituationen

Således har konkurrenter på senare år lyckats utmana Mieles marknadsposition genom att konkurrera på helt andra parametrar: produktupplevelsen! För konkurrenter har det varit lätt att ta kunden i handen och peka på Mieles produkter som tillhörande en annan era. Man skulle kunna hävda att produkternas långa livslängd har underminerat Mieles position som den agenda-sättande spelaren.

Miele behövde en stark respons för att kunna konkurrera under de nya marknadsförhållandena. Den strategiska utmaningen var att utveckla en helt ny användargränssnitt som kunde underlätta en produktupplevelse som uppfyller kraven på bekvämlighet och användbarhet för tiden - och återetablera Miele som den ledande spelaren på marknaden - snabbt!

Nya generationens användarupplevelse

Kruso anlitades som Mieles innovations- och teknikpartner för att undersöka, designa och implementera en nästa generations användarupplevelse för Mieles professionella tvättlösning i Danmark.

Det var tydligt från början att utmaningen innebar en inneboende paradox.

Hur kunde man implementera ett evolutionärt kliv i användarupplevelse - här och nu - för en industriell produktserie där produktutveckling redan var planerad många år framåt i tiden?

Lösningen var lyckligtvis enkel. Genom att välja att basera det nya gränssnittet på en mobilapp var det möjligt att driva en autonom utvecklingsprocess som var minimalt bunden av tekniska hinder, produktutformning och den befintliga vägkartan för produktutveckling av Mieles tvättmaskiner. Denna lösning lösgjorde gränssnittet från de fysiska produkterna vilket också möjliggjorde en smidig konceptvalidering, där Miele Groups produktägare bara behövde involveras relativt sent i processen. På det här sättet kunde vi kringgå 99% av företagsbyråkratin i processen, vilket är den andra sidan av myntet av att följa Mieles företagsfilosofi "Immer Besser" (alltid bättre) på en global företagsnivå.

Agil utveckling för en sömlös process

Mieles filosofi om att vara "Immer Besser" (alltid bättre) har helt klart också dikterat utvecklingsprojektet. Den digitala produkten bör inte bara vara innovativ utan också stärka Mieles starka varumärke och på alla sätt matcha produkternas tekniskt ledande standard.

I det här avseendet blev den agila utvecklingsmetodiken ett avgörande verktyg för att driva ett framgångsrikt projekt, där design, research, teknisk utveckling och användbarhetstester alla var lika viktiga.

Testerna gjordes i Mieles egna "Laundrette Test Lab", en kopia av en riktig tvättstuga, vilket gjorde det möjligt för oss att kontinuerligt genomföra mycket verklighetstrogna tester - både explorativa och jämförande - av interaktionen mellan appen och de fysiska produkterna för att säkerställa hög prestanda och intuitiva användarupplevelser.

När en mogen betaversion av appen var klar, testade vi produkten på riktiga användare i deras egna tvättstugor. Här använde vi kontextuell undersökningsintervju och observationsmetoder för att få information om deras verkliga upplevelse med produkten baserat på vardagliga uppgifter i deras omgivning.

Revolutionerande tvätt

År 2022 lanserade Miele Danmark en grundligt testad och skalbar app-lösning för den professionella tvättsektorn, som digitaliserar hela slutanvändarupplevelsen kring att tvätta kläder som boende i en bostadsförening (förutom att bära tvätten ner för trapporna och lägga den i maskinen, förstås!). 

Denna första version är en MVP (Minimum Viable Product) vad gäller funktioner. Förmågan att sätta ett tillräckligt smalt scope av funktioner i en första version har varit central, eftersom kärnfunktionerna i appen inte bara underlättar en 1:1 digitaliserad serviceupplevelse för tvättanvändare utan också introducerar en rad innovativa funktioner, inklusive drift av tvättmaskinen via appen, som användarna behöver bekanta sig med. 

Hittills har användarfeedbacken varit mycket positiv, och företaget ser fram emot att kontinuerligt släppa produktuppdateringar baserade på den befintliga roadmapen och användarfeedback, noggrant och tålmodigt, men oundvikligen i en rasande takt jämfört med det "gamla" Miele-sättet! Miele Danmark är den första av Mieles marknader som lanserar denna lösning.

Vill du veta mer om casen?

Vill du veta mer om caset eller är du intresserad av att ta reda på hur vi kan hjälpa ditt företag?

Vi finns här för dig! Kontakta vår VD, Lotten Holmgren.

lotten@kruso.se

+46 735124970