Kruso Logo
Kontakta oss

Det digitala produkt passet: Hur du kan utnyttja DPP-data för din ESG-rapportering

Som en del av EU-regleringar under European Green Deal kommer många företag att behöva implementera det Digitala Produktpasset (DPP) under de kommande åren för att främja hållbarhet och transparens. Detta initiativ är nära knutet till andra hållbarhetsinsatser, såsom CSRD-rapportering (Corporate Sustainability Reporting Directive), som också är en del av European Green Deal. CSRD ålägger företag att rapportera ESG-data (miljömässiga, sociala och styrningsfaktorer) i sina årsrapporter. Initialt riktar sig CSRD mot stora företag, men inom några år kommer även små och medelstora företag att behöva rapportera sina hållbarhetsdata.  

Men vad är egentligen skillnaden mellan DPP och ESG-rapportering, och hur kan ditt företag använda de data som samlas in via DPP som ett strategiskt verktyg? Låt oss titta närmare på hur DPP-data kan ge värde som sträcker sig långt bortom enbart efterlevnad. 

DPP vs. ESG – Vad är skillnaden?

Även om både DPP och ESG fokuserar på hållbarhet arbetar de med olika mål och ramar. Det Digitala Produktpasset fokuserar på produkttransparens – detta inkluderar information såsom produktens ursprung, miljöpåverkan och återvinningsbarhet. Å andra sidan är ESG en övergripande term som omfattar ett företags totala ansvar för miljö, socialt ansvar och styrning. ESG-rapportering är en central del av CSRD, som ålägger företag att samla in och rapportera data om sina hållbarhetsinsatser. Trots att de har olika utgångspunkter arbetar DPP och ESG mot samma mål: att främja ansvarsfulla och hållbara affärsmetoder. 

Hur du använder DPP-data i din ESG-rapportering

De data som du samlar in för att skapa det Digitala Produktpasset kan vara en guldgruva för att förbättra din ESG-rapportering. Data om resursförbrukning, materialval och energianvändning kan hjälpa till att dokumentera ditt företags miljöpåverkan. Dessutom kan information om arbetsförhållanden och leverantörskedjor visa ditt sociala ansvar. Slutligen kan certifieringar och efterlevnadsdata från DPP visa att ditt företag uppfyller relevanta regler och standarder – en väsentlig del av CSRD. 

Data är mer än bara efterlevnad

Här är den viktigaste punkten: dina DPP-data kan användas för mycket mer än att enbart uppfylla regler som CSRD. Data om produktens livscykel kan exempelvis ge insikter om hur du kan optimera din produktion, minska avfall och förbättra företagets försäljningsstrategi. Dessa insikter kan även användas i dina marknadsföringsinsatser, där du kan lyfta fram produktens hållbarhet och skapa större transparens för dina kunder. Denna typ av transparens kan stärka företagets rykte och bygga förtroende hos både kunder och affärspartners. För B2B-företag kan delning av ESG-data med dina köpare positionera dig som en mer attraktiv leverantör. Att organisera data om var dina produkter kommer ifrån är alltså inte bara relevant för stora företag som för närvarande omfattas av CSRD rapporteringskrav – även mindre företag kan dra nytta av att ha dessa data i ordning, eftersom detta påverkar hela värdekedjan. 

PIM-system: Din nyckel till effektiv datahantering

För att fullt ut kunna utnyttja potentialen i dina DPP-data – och säkerställa att de är korrekt organiserade för både ESG-rapportering och framtida CSRD-krav – är det viktigt att ha en solid strategi för datahantering. Det är här en PIM-systemintegration (Product Information Management) kommer in i bilden. Ett PIM-system gör det möjligt att centralisera och strukturera all produktinformation på ett ställe, vilket gör det enkelt att få tillgång till de data du behöver för både ESG-rapportering och andra affärssyften. Genom att integrera ett PIM-system säkerställer du att dina data är tillgängliga och redo att användas för både ESG-rapportering och CSRD-efterlevnad. 

Hur du kommer igång med det Digitala ProduktpassetMiniserie

Dina DPP-data är mycket mer värdefulla än bara för att uppfylla efterlevnadskrav. Genom att använda dessa data strategiskt kan du inte bara förbättra din ESG-rapportering och uppfylla kommande CSRD-krav, utan även optimera produktionen, stärka marknadsföringsinsatser och skapa större transparens för dina kunder. Med en PIM-systemintegration kan du maximera värdet av dina data – både för efterlevnad och affärsutveckling.

Vill du veta mer? Se då vår miniserie om det Digitala Produktpasset, gjord i samarbete med DynamicWeb