Malmö
Skomakaregatan 2211 34 Malmö
Sverige+46 735 124 970hello@kruso.se
Det Digitale Produktpas
Det Digitala Produktpasset (DPP) blir snart en viktig del av EU’s strategi för hÃ¥llbarhet, och mÃ¥nga företag mÃ¥ste kunna integrera DPP. Men hur kan ditt företag bäst förbereda sig för denna övergÃ¥ng?Â
EU har tydligt visat att de vill främja cirkulär ekonomi och minska miljöpÃ¥verkan frÃ¥n produktion och konsumtion. Det Digitala Produktpasset (DPP) är EU’s centrala initiativ för denna lösning. Cirkulär ekonomi handlar om att företag Ã¥teranvänder rÃ¥material som fortfarande är användbara, istället för att kasta bort dem. Det Digitala Produktpasset fungerar som ett verktyg som erbjuder en mängd information om en produktslivscykel – frÃ¥n produktion och användning till Ã¥tervinning och avfallshantering.Â
När en QR-kod skannas visas detaljer som materialtyper, koldioxidavtryck, reparations- och Ã¥tervinningsanvisningar samt produktionsmetoder. Detta hjälper bÃ¥de företag och konsumenter att fatta hÃ¥llbara beslut och stärker företagets marknadsposition.Â
Det Digitala Produktpasset (DPP) stöder ocksÃ¥ ESG-rapportering genom att tillhandahÃ¥lla detaljerade data om produkters miljömässiga och sociala pÃ¥verkan. Detta underlättar för företag att förtydliga rapporteringen och dokumentera sitt hÃ¥llbarhetsarbete.Â
Produktinformationshantering (PIM) är en avgörande del av en framgÃ¥ngsrik övergÃ¥ng till det Digitala Produktpasset (DPP). PIM-system gör det möjligt för företag att samla in, organisera och distribuera produktdata pÃ¥ ett strukturerat och effektivt sätt. Detta är särskilt viktigt eftersom DPP kräver detaljerad information om produkters livscykel och hÃ¥llbarhet. Dessutom sparar det tid och resurser när företag slipper hantera data i flera system och ständigt uppdatera information.Â
Med PIM kan ditt företag
Samla produktinformation och säkerställa datakonsistens med enkel Ã¥tkomst till datahantering.Â
Dela uppdaterad och korrekt information med relevanta aktörer, inklusive leverantörer och kunder.Â
Snabbt anpassa sig till lagkrav och marknadsförändringar samtidigt som du stärker din position i en hÃ¥llbar ekonomi.Â
Bättre förstÃ¥ kundbehov baserat pÃ¥ tillgänglig information.Â
För att möta kraven frÃ¥n det Digitala Produktpasset (DPP) bör ditt företag analysera produkterna och datainflödena för att identifiera vilka produkter som omfattas av DPP. Detta kräver en genomgÃ¥ng av produktionen, produktspecifikationerna och kunddatan.Â
Att utbilda medarbetare i datahantering, analys och efterlevnadsprocesser säkerställer att företaget inte bara följer reglerna utan ocksÃ¥ utnyttjar DPP:s fördelar för att förbättra affärsprocesser och bygga kundförtroende. Exempelvis mÃ¥ste batteriprodukter, som kräver ett digitalt batteripass, ha integrerade QR-koder redan 2027.Â
En analys av hela produktionscykeln – frÃ¥n inköp av rÃ¥material till eftermarknadsservice – ger dessutom möjlighet att optimera verksamheten, förbättra kundnöjdheten och skapa större transparens i samarbetet med leverantörer och logistikpartner.Â