Malmö
Skomakaregatan 2211 34 Malmö
Sverige+46 735 124 970hello@kruso.se
Unified och omnichannel kan verka som två sidor av samma mynt, men det är det inte! Vi ger dig förklaringen här.
Även om omnichannel-företag levererar fantastiska och sammanhängande kundupplevelser över olika kanaler (webbshop, app, fysisk butik, sociala plattformar etc.), är sällan backend-systemen ihopkopplade. Det gör det svårare att göra anpassningar i olika kanaler, begränsar möjligheten att erbjuda en riktigt bra kundupplevelse och hindrar operationell smidighet över kanalerna.
Enligt Aydens detaljhandelsrapport från 2022 säger 47% av företagen att unified commerce förbättrar kundupplevelserna och de väljer att kalla det nästa nivå upp från omnichannel-försäljning. Men vad är de konkreta skillnaderna mellan omnichannel och unified commerce? Det reder vi ut nedan.
Om du aldrig har hört talas om omnichannel-strategin tidigare kan du läsa mer om den här.
Enligt detaljhandelsrapporten kommer 70% av konsumenterna inte att handla från företag som erbjuder en dålig shoppingupplevelse, vare sig det är online eller i butiken. Om du redan levererar omnichannel-tjänster, behöver du inte oroa dig - du är på god väg. Medan Omnichannel tenderar att "sluta" efter en multikanal-expansion och enad frontend, är Unified Commerce praxis att ansluta dina backend-system med dina kundnära kanaler via en enda plattform. Detta är den inställning som företag behöver för att stödja Omnichannel-kundresor och skapa en enhetlig bild av köparens interaktioner, produkter och hanteringssystem. Omnichannel-strategin innebär alltså att anpassa kundupplevelsen över alla kanaler, medan Unified Commerce innebär att faktiskt göra det möjligt.
Unified Commerce låter betalningar från alla dina kanaler - online, app och i butiken - matas in i samma system. Detta leder till mer riktade, datadrivna beslut och en mer sömlös, flexibel kundupplevelse. Det möjliggör också att du snabbt kan lägga till nya kanaler och stödja nya kundresor eftersom allt är anslutet. Enligt detaljhandelsrapporten ökar Unified Commerce företagens prestanda med 9%, bland annat för att det låter dig löpande följa resultatet över kanaler och regioner, vilket gör det möjligt att fatta mer informerade affärsbeslut och förbereda sig för framtida förändringar. Unified Commerce tillåter dig att samla data via en centraliserad plattform. Direkt från dessa insikter kan du serva dina kunder bättre och anpassa ditt företag efter behov.
Enligt vår partner BigCommerce finns det fyra komponenter i Unified Commerce:
System - Eftersom Unified Commerce integrerar alla kundfokuserade och backend-system via en centraliserad plattform. På detta sätt byggs hela operationen på en solid grund, som kan anpassas och skala efter dina affärsbehov, vilket gör det mycket lättare att komma in på nya marknader, expandera till nya kanaler och integrera nya teknologier.
Kanaler - Att samla betalningar från varje kanal till en plattform gör det enklare att säkert identifiera och koppla samman kunder över kanaler och regioner för att bättre utföra köp över olika kanaler, till exempel click-and-collect-alternativ.
Produkter - Kunden kräver en konsekvent överblick över produkter i butiker och i onlinekanaler. Samtidigt bör butikspersonal ha lika mycket kunskap om lagertillgänglighet som lagerpersonal har. Enligt rapporten för detaljhandel skulle 61% av kunderna vara mer lojala mot en återförsäljare som tillåter dem att köpa saker online och returnera i butik, och Unified Commerce erbjuder ett bredare utbud av leveransalternativ till dina kunder.
Interaktioner - Unified Commerce säkerställer hastighet, bekvämlighet, konsekvens och personalisering i kundinteraktioner genom att på ett säkert sätt fånga och centralisera dem, vilket gör det lättare att känna igen kunder över flera kontaktpunkter. Detta hjälper till att bygga en djupare förståelse för dina kunders beteende, vilket gör det möjligt för dig att serva dem bättre.
Unified Commerce är här för att stanna, och det är hög tid att börja implementera det för att inte hamna efter. Ju fler kanaler dina kunder använder, desto högre blir deras värde: 47% av företagen säger att en fördel med Unified Commerce är förbättrad kundupplevelse, 46% säger att det hjälper till att öka försäljningen, och 44% säger att Unified Commerce ökar kundlojaliteten.
Du kan läsa mer om kund- och affärsfördelarna med Unified Commerce här.