Kruso Logo
Kontakta oss

Digitalt produkt-pass

Det nya initiativet från Europeiska unionen förväntas träda i kraft i början av 2024, och de nya reglerna kommer gradvis att rullas ut fram till 2030. Är du redo?

Det Digitala Produkt Pass - Vad och varför?

EU:s Digitala Produkt Pass är en del av en större rörelse för att främja hållbarhet och cirkulära försörjningskedjor i regionen. Textilindustrin kommer att vara en av de första att implementera detta nya schema, som erbjuder detaljerad information om produktens ursprung, miljöpåverkan, material och återvinningsmöjligheter. Detta initiativ, förankrat i EU:s Ecodesign for Sustainable Products Regulation (ESPR), syftar till att stödja Europa i dess omvandling till en mer cirkulär ekonomi.

Ordningen är utformad som en form av digital etikett, som konsumenter kan skanna för att få tillgång till information om produktens ursprung, dess påverkan på klimatet och miljön, de material som använts, samt produktens möjligheter till återvinning.

The Digital Product Passport: A guide to implementation

Denna guide visar hur du kan förbereda din implementering av det digitala produktpasset. Vi har samlat den viktigaste informationen till dig:

  • Lär dig allt om det Digitala produktpasset och hur det kommer att pÃ¥verka dig.

  • Lär dig hur du kan organisera produktdata med PIM och hur du använder det tillsammans med det digitala produktpasset.

  • Hitta matnyttig inspiration frÃ¥n en fallstudie och ta med dig godbitarna till din verksamhet!

Trevlig läsning!

  • The Digital Product Passport: A guide to implementation

Vi kan tyvärr inte visa det här formuläret. Kanske har du aktiverat adblockerare?

Vem kommer att påverkas?

Inledningsvis siktar EU på att införa produktpass inom kläder, batterier och konsumentelektroniksektorer till 2026. Resten av industrin kommer att följa efter, förutom livsmedel, foder och läkemedelsprodukter, som är undantagna från denna regel. 

Dessutom måste alla företag som säljer en produkt på EU-marknaden tillhandahålla ett produktpass för både den färdiga produkten och dess enskilda delar, vilket innebär att denna lagstiftning, även om den är specifik för EU, kommer att ha en global påverkan. 

The Digital Product Passport and PIM

Hur du kommer igång med det Digitala ProduktpassetMiniserie

LÃ¥t oss prata om det Digitala Produktpasset...

Vi har pratat om det tidigare, och du kanske redan vet en del. Ändå finns det fortfarande många frågor att besvara... Därför har vi teamat upp med DynamicWeb för att prata om vad som pågår och hur du lyckas med det Digitala Produktpasset.

Niels Brinkø, CTO på Kruso, och Lars Holm Byg, Commercial Product Manager på DynamicWeb, är dina värdar i denna miniserie där de delar med sig av allt de vet i 5 avsnitt.

PIMExplore how a PIM can enhance efficiency, growth, and scalability by streamlining business processes in a dynamic commercial landscape.

Använda PIM för att lyckas med det digitala produkt-passet

Att ha ett PIM-system kan vara avgörande för att hantera omfattande produktdata över flera kanaler. Ett PIM-system kan effektivisera sammanställningen och hanteringen av den detaljerade information som krävs för DPP, såsom använda material, detaljer om sourcing och miljöpåverkan. Denna integration gör det möjligt för företag att inte bara följa regulatoriska krav utan också att förbättra noggrannheten och tillgängligheten av produktinformation, vilket ger en robust grund för transparens och konsumentförtroende.

Med PIM-system som effektivt stödjer implementeringen av DPP:er kan organisationer säkerställa att alla nödvändiga data noggrant underhålls och enkelt uppdateras, vilket gör rapporterings- och efterlevnadsprocessen både sömlös och skalbar. Denna strategiska synergi hjälper företag att uppnå större operativ effektivitet och anpassar dem till utvecklande hållbarhetsmål.

VÃ¥ra PIM-partners

Gör dig redo för det Digitala Produktpasset i 3 steg

  1. Få ordning på dina data

    DPP strävar efter datatransparens, med början i att bedöma dina nuvarande försörjningskedjedata för att säkerställa att de är tillräckligt robusta för nya regleringar. Varumärken omvärderar sina tekniska stackar, särskilt genom att investera i PIM-lösningar, för att effektivt hantera och distribuera nödvändiga data och följa dessa regleringar.

  2. Engagera alla dina intressenter

    Genomförandet av DPP kommer att påverka din organisation brett, vilket kräver identifiering och åtgärdande av dataluckor samtidigt som det säkerställs att alla interna team är informerade och förberedda. Varje team måste förstå och planera för DPP påverkan på deras funktioner, från inköp och marknadsföring till IT och ekonomi, för att förhindra ett fragmenterat tillvägagångssätt och uppnå datatransparens.

  3. Var en differentierare som driver tillväxt

    Att se DPP som en möjlighet snarare än ett regulatoriskt hinder kan hjälpa företag att förbättra synligheten i försörjningskedjan, optimera resursanvändningen och låsa upp nya intäktsströmmar. Att omfamna DPP kan differentiera ditt företag, anpassa sig till konsumenternas efterfrågan på hållbarhet och potentiellt avslöja ytterligare oförutsedda fördelar i takt med att lagstiftningen utvecklas.

Want to know more?

Kontakta oss så hjälper vi dig med det digitala produkt-passet

Lotten Holmgren

lotten@kruso.se

+46735124970