Kruso Logo
Kontakta oss

Rosendahl Design Icons.

Rosendahl Design Icons - global handel.

Rosendahl Design Group är ett multi-varumärkeshus med nio välkända varumärken i sin portfölj: Rosendahl, Kay Bojesen Denmark, Global, Arne Jacobsen Clocks, Holmegaard, Bjørn Wiinblad Denmark, Juna, Lyngby Porcelæn och Kähler. Denna portfölj av välkända varumärken etablerar RDG som en av Danmarks ledande leverantörer inom dansk design.

Utmaning

2020 förde med sig stora förändringar för Rosendahl Design Group, inklusive en ny varumärkes- och marknadsföringsstrategi, vilket innebar att alla RDGs nio varumärken skulle ingå under ett huvudvarumärke - Rosendahl Design Icons.

Självklart innebar denna strategi också en radikal förändring av den befintliga handelsplattformen där vi höll på att lansera oberoende och separata handelsuniversum för alla nio varumärken, sammanfogade på samma tekniska plattform.

För att inte missa Rosendahls största höjdpunkter - Black Friday och julrean - var vi tvungna att hitta ett sätt att implementera den nya strategin på den befintliga plattformen på rekordtid. Vi hade 10 veckor på oss att göra det.

Lösning

Tack vare den radikala förändringen i teknikstrategin som vi gjorde bara ett år tidigare när vi lanserade den nuvarande handelsplattformen, hade vi en idealisk situation att utgå ifrån. Den nya strategin innebar att vi hade gått från en hel uppsättning av marknadsföringsplattformar till en "best-of-breed"-strategi, där lösningen var sammansatt genom flera små specialsystem i en öppen, API-baserad arkitektur.

Teknikstacken består av Umbraco som CMS och Ucommerce som e-comlösning. "Segment" används som en datahub mellan andra tredjepartssystem som e-postsystem, Analytics i GA och segmenterings- och personaliseringsverktyg. Vi har utvecklat viktiga affärsintegrationer för interna system genom ett API-lager som utbyter data mellan RDG:s PIM-system och ERP-system.

Vi beslutade att behålla den befintliga teknikstacken och Dept Agency introducerades som UX/designpartner för att utarbeta de nödvändiga designförändringarna för att integrera det nya varumärket "Rosendahl Design Icons" i lösningen.

Tack vare vår "headless" systemarkitektur lyckades vi slutföra alla ändringar på bara de 10 veckor som vi hade tillgängliga. Dessutom implementerade vi flera nya funktioner som Hello Retail som produktrekommendationsmotor, Shopping Image för att öka användarupplevelsen och ApsisOne som marknadsföringsplattform. Lösningen är en PaaS-lösning som är fullt molnaktiverad i Azure.

Resultat

Både tekniskt och ekonomiskt är denna plattform enormt kostnadseffektiv eftersom vi bara utvecklar och betalar för de system och moduler vi behöver vid given tidpunkt. Tack vare en enkel arkitektur baserad på API:er kan vi utveckla och implementera optimeringar och förändringar med mycket kortare utvecklingstid och lägre kostnader än med mer traditionella system. Den nya multibrandplattformen ger många nya affärsmöjligheter att arbeta med till exempel paketlösningar, upsell, cross-sell, delade priser, liksom marknadsföringsaktiviteter som PPC och SEO.

Träffa teamet