Malmö
Skomakaregatan 2211 34 Malmö
Sverige+46 735 124 970hello@kruso.se
Förverkligande av B&O's globala handelsstrategi.
Bang & Olufsen är ett globalt lyxvarumärke grundat 1925 i Struer, Danmark av Peter Bang och Svend Olufsen. Det rika arvet som byggts runt envisheten att skapa produkter som driver gränserna för ljudteknik fortsätter att placera företaget i framkant av ljudinnovation. Bang & Olufsen sysselsätter cirka 1 000 personer och verkar på mer än 70 marknader.
Under våren 2018 beslutade Bang & Olufsen att sammanfoga sina två huvudsakliga produktlinjer - B&O Home och Beoplay - till ett varumärke: Bang&Olufsen. Digital teknik spelar en central roll i deras nya strategi, inklusive utvecklingen av en ny global handelsplattform som innehåller alla deras produkter inom alla prisklasser och kategorier. Förutom ambitiösa försäljningsmål och en oöverträffad digital kundservice, var en central KPI att ge B&O's återförsäljare möjlighet att använda plattformen för sina individuella webbplatser och därmed säkerställa en enhetlig varumärkesupplevelse över alla B&O:s digitala närvaro.
Under en 4-månaders konsultfas (5 sprints) hjälpte vi Bang & Olufsen att definiera deras digitala tekniska strategi och skapa en övergripande vägkarta för global byggnation och lansering. Detta inkluderade omfattande insamling av insikter där vi genomförde ett brett utbud av intressentintervjuer, utförde dokumentationsgranskningar och systemanalyser för att skapa en bild av den nuvarande tekniska inställningen. För att få en djupare förståelse för vart B&O ville gå genomförde vi en serie workshops och olika marknadsundersökningsaktiviteter. Baserat på dessa insikter kartlade vi och prioriterade möjligheter för B&O:s framtida tekniska inställning och dokumenterade allt i en enkel gap-analys som kopplar punkterna från den nuvarande inställningen till den idealiska framtida inställningen.
Det slutliga resultatet var en rekommendation om den tekniska programvarustacken, en övergripande teknisk vägkarta och en definition av den initiala MVP:n med alla funktioner kartlagda som behövdes för v1. Slutligen underlättade vi systemleverantörsvalsprocessen. B&O valde till slut en kombination av commercetools och Contentful som huvudsakliga system.