Malmö
Skomakaregatan 2211 34 Malmö
Sverige+46 735 124 970hello@kruso.se
Det är ingen hemlighet att cookies är en viktig del av online-marknadsföring. En av de vanligaste metoderna för att samla in data är genom spårningstekniker med hjälp av cookies. Genom att spåra cookies kan företag samla in värdefull kundinformation för att skapa riktade och personliga annonser till användarna, vilket resulterar i en förbättrad användarupplevelse. Alla användare har dock rätt till dataskydd för sina personuppgifter och transparens om vem som har åtkomst till dem. Det har resulterat i att GDPR har beslutat att reglera tredjepartscookies för att skydda användarnas integritet.
Det finns flera typer av cookies och de tjänar alla olika syften. Låt oss titta på skillnaderna mellan förstaparts- och tredjepartscookies.
Förstapartscookies har hög transparens för användarna. De skapas av en domän eller webbplats för att komma ihåg användarens inställningspreferenser när de besöker den specifika webbplatsen. Det innebär att de sparar information som språkinställningar, användarnamn, betalningsuppgifter och produkter som har lagts i varukorgen. Cookies hjälper till att anpassa vilket innehåll som exponeras och rekommenderas för användaren på webbplatsen.
Tredjepartscookies har däremot orsakat oro för användarna på grund av bristande transparens. Tredjepartscookies placeras av en annan domän eller webbplats än den användaren besöker. Cookies följer användarnas onlinebeteende och samlar in data när de navigerar mellan olika webbplatser, det vill säga spårning över webbplatser. De samlar in information om användarens preferenser, intressen och vanor. Den insamlade kunddata kan bli utbytt och säljas till andra företag i den digitala världen.
Google har meddelat att de vid slutet av 2023 kommer att sluta använda tredjepartscookies i Chrome, eftersom de inte uppfyller GDPR-reglerna. Det innebär att tredjepartscookies fasas ut från onlineannonsering. Cookies kommer dock inte att försvinna helt från våra liv. Förstapartscookies kommer fortfarande att användas på webbplatser.
Utfasningen av tredjepartscookies är en följd av ökat intresse för konsumentmedvetenhet och fokus på reglering av integritet. Fokus nu och i framtiden strävar efter att skapa en framtid med högre transparens, där användaren har kontroll och aktivt samtycker till hur deras personuppgifter behandlas.
Utan tredjepartscookies tvingas företag att tänka utanför boxen för att bäst utnyttja förstapartsdata och eventuellt börja samla in nollpartsdata. Nollpartsdata samlas in när användarna frivilligt lämnar sina data till den webbplats de besöker. Användaren ger därmed sitt samtycke till att domänen eller webbplatsen samlar in deras information, beteende och preferenser. Det tvingar företag att bli ännu mer innovativa när de samlar in kunddata och skapar annonser.