Malmö
Skomakaregatan 2211 34 Malmö
Sverige+46 735 124 970hello@kruso.se
VR ger en engagerad shoppingupplevelse från den fysiska butiken, samtidigt som den erbjuder bekvämlighet och tid som sparas från online-butiken.
Chockerande överger 69,99% av kunderna sina kundvagnar innan de slutför ett köp. Detta indikerar att det finns ett stort behov av detaljhandlare att göra mycket mer, för att övertyga kunderna att slutföra köpen online. När företag tävlar för att lyckas i e-handelsbranschen är det mer kritiskt än någonsin att investera i personaliseringsstrategier för att skapa en unik och engagerande kundupplevelse. Enligt Accenture är 83% av konsumenterna villiga att dela med sig av sina data för att skapa en mer personlig upplevelse. Ett av de mest innovativa sätten att göra detta på är genom att implementera virtuell verklighet. Läs mer nedan för att upptäcka fördelarna med VR.
Först och främst är det viktigt att känna till skillnaderna mellan VR (virtuell verklighet) och AR (förstärkt verklighet). Med VR fördjupar sig kunden helt och hållet i en simulerad miljö som upplevs genom sensorisk stimulans, såsom syn, hörsel och beröring. Det ersätter användarens verkliga värld med en ny 3D-digitalt skapad värld - vanligtvis genom en VR-headset.
Å andra sidan ersätter inte AR konsumenternas verkliga värld. Istället lägger AR information, innehåll och media över i realtid genom datorgenererade teknologier. Säg till exempel att en kund letar efter en ny fåtölj. Med AR kan kunden se den här fåtöljen i sitt vardagsrum genom att filma den med en smartphone eller surfplatta. Genom att låta konsumenter se hur vissa föremål skulle passa in i deras vardag kan AR ge bättre visualisering än fysiska föremål i fysiska butiker. När det gäller kundupplevelsen presenterar VR-teknologi sig vanligtvis som 3D-virtuella butiker. Å andra sidan presenterar AR-teknologi sig vanligtvis som en virtuell provning.
Vi har nått en punkt där kunder inte längre väntar i kassakön i fysiska butiker. Kunder tröttnar till och med på den oändliga scrollningen av 2D-produktbilder på e-handelswebbplatser. För att lägga till en ny nivå av intriger till den online shopping-upplevelsen kan återförsäljare se till att bygga virtuella utställningslokaler eller virtuella butiker. Dessa plattformar erbjuder kunderna en virtuell upplevelse som är nästan lika nära att besöka en fysisk butik som du kan komma från bekvämligheten i ditt eget hem. Tanken är att kunden sätter på sig ett VR-headset hemma för att någon sekund senare befinna sig i en virtuell stormarknad. Här är de fria att bläddra igenom de virtuella produkterna nästan identiskt med hur de skulle göra om de var i en fysisk butik.
Men varför bygga en virtuell butik? Jo, eftersom många konsumenter fortfarande föredrar att handla i en fysisk butik. Enligt Walker Sands Future of Retail 2016 föredrog många konsumenter butiksupplevelser över att köpa sina produkter online, men besvärligheten hindrar kunderna från att gå till butiken. Virtuell verklighet har det bästa av två världar eftersom det kan göra online shopping mer likt att vara inne i en fysisk butik.
Kunder som handlar på företaget Hugo Boss kan nu skapa sina egna avatarer för att prova kläder på dem. Denna funktion gör att kunder kan uppleva viktiga detaljer om en outfit, till exempel hur plagg ser ut lager på lager. På detta sätt kan kunderna skapa versioner av sig själva som matchar deras mått och prova tusentals klädesplagg utan att lämna soffan. Idag söker 80% av kunderna efter varumärken som erbjuder hyper-personaliserade shoppingupplevelser - att låta dina kunder skapa en avatar kan definitivt göra tricket!
Enligt PwC's Global Consumer Insights Pulse Survey hade 32% av de som använder VR för att shoppa i den virtuella världen köpt produkter efter att ha kollat på dem på VR-plattformar. Virtuell verklighetsteknologi kan förbättra kundupplevelsen av flera anledningar:
VR erbjuder kunderna bekvämligheten att spara tid genom att inte behöva resa till butiken och vänta i kassan.
VR ökar kundengagemanget genom att deras sinnen förstärks när de interagerar med produkterna som är tillgängliga för köp.
VR ökar varumärkestillfredsställelsen eftersom företagen kan erbjuda en engagerande och djupgående shoppingupplevelse.
VR bockar av alla boxes för vad kunden vill och behöver i sin shoppingresa idag och imorgon.