Malmö
Skomakaregatan 2211 34 Malmö
Sverige+46 735 124 970hello@kruso.se
Inför en ny global handelsplattform för världsledande motorcyklar.
Triumph Motorcycles är ett ledande globalt ikoniskt varumärke för motorcyklar, känt av nästan alla runt om i världen. I mer än 120 år har Triumph Motorcycles representerat höjdpunkten av fantastisk brittisk design och ingenjörskonst med en av världens mest spännande motorcykelhistorier.
Digitalt som en drivkraft för framtida tillväxt och bäst-i-klass kundupplevelse spelar en central roll i Triumphs framtida affärsstrategi.
För att kunna erbjuda ännu bättre affärskapabilitet i framtiden stod Triumphs digitala team vid ett vägskäl när det gällde den övergripande plattformsstrategin. Skulle det vara klokt att investera ytterligare i att uppgradera och optimera den nuvarande stacken för att bevara års affärslogik som byggts upp över tid, eller kunde det finnas en alternativ väg i en ny plattform?
På sena våren 2022 vände sig Triumph Motorcycles till Kruso för råd om vilken väg de skulle ta. Detta var startpunkten för vårt samarbete.
I det inledande projektet gick vi djupt in i Triumphs digitala strategi, samtidigt som vi kartlade en aktuell bild av den nuvarande teknikstacken och den digitala infrastrukturen runt den. Utrustade med dessa insikter utvärderade vi kostnader/fördelar med att uppgradera och modernisera den befintliga plattformen och sist men inte minst formulerade vi en alternativ strategisk färdplan som innefattade en fullständig systemöversyn.
Vi rekommenderade att en omplattformering skulle ske i en fasad strategi som gör det möjligt för Triumph att behålla all den komplexa affärslogiken från nuvarande äldre system, samtidigt som man flyttar bort från den monolitiska systemarkitekturen. Med tiden skulle vi gradvis överföra nuvarande affärslogik till den nya teknikstacken.
Nästa steg var att ta fram den nya systemarkitekturen och formulera övergripande affärskrav. Detta ledde Triumph mot en omfattande SaaS-lösning baserad på en sammansättningsbar, bäst-i-klassen-strategi, som avkopplar system och funktionaliteter. Det inkluderar implementeringen av ett headless frontend med statisk webbplatsgenerering som utnyttjar edge-baserade hostingteknologier, för att säkra avsevärt lägre hostingkostnader och supersnabb webbplatsprestanda.
Visionen för framtida systemarkitektur baseras på en uppdelning mellan marknadsföring (frontends, omnichannel, appar, innehållskonsumenter) och IT (affärssystem, dataägarskap, kritisk infrastruktur), vilket gör att de två delarna av systemet kan utvecklas i olika steg.
Uniform DXC är nyckeln i detta tillvägagångssätt som gör det möjligt för redaktörer att snabbt komma igång med att sätta ihop engagerande och meningsfulla användarupplevelser i det nya frontendet med hjälp av data från de befintliga affärskritiska backend-systemen. Medan vi samtidigt bygger upp den nya arkitekturen bakom kulisserna.
Vi kan tyvärr inte visa det här formuläret. Kanske har du aktiverat adblockerare?
Planen var satt, nästa steg var att sätta samman den rätta teknikstacken för att stödja den ambitiösa visionen. Under loppet av 4 veckor genomförde vi en noggrann leverantörsval över alla huvudsystem som var aktiva, inklusive DAM, PIM, Commerce, DXC och webbapp-hantering. Det nuvarande CMS som används (Sitecore) behölls i stacken. Efter att ha utvärderat över 20 system landade vi på en modern och omfattande teknikstack bestående av:
Commerce: commercetools
CMS: Sitecore
PIM: Akeneo
DXC: Uniform
DAM: Cloudinary
Web App. Management: Vercel
Med en tydlig digital strategi och en ny teknikstack på plats var nästa steg att definiera den första versionen av Triumphs nya e-handelsplattform tillsammans med Triumphs digitala team. Planen är att lansera en MVP som kopplar samman alla grunderna och lägger grunden för Triumphs ambitiösa digitala tillväxtstrategi.
Vägkartan skisserar en betydande utveckling av plattformen till ett modernt sammansättningsbart digitalt ekosystem, vilket säkerställer snabbare tid till marknaden, smidighet och lägre kostnader för hosting och skalning av plattformen över tid.
Vill du veta mer om caset eller är du intresserad av att ta reda på hur vi kan hjälpa ditt företag?
Vi finns här för dig! Kontakta vår VD, Lotten Holmgren.