Malmö
Skomakaregatan 2211 34 Malmö
Sverige+46 735 124 970hello@kruso.se
Kruso konsoliderar alla Rosendahls varumärken till en handelsplattform.
Rosendahl Design Group är ett multi-varumärkeshus som har nio välkända varumärken i portföljen: Rosendahl, Kay Bojesen Denmark, Global, Arne Jacobsen Clocks, Holmegaard, Bjørn Wiinblad Denmark, Juna, Lyngby Porcelæn och Kähler - vilket gör RDG till en av Danmarks ledande leverantörer av dansk design.
Alla RDG's nio varumärken har lagts till i portföljen över tid genom flera M&A:s. Detta har resulterat i en teknisk uppsättning där de olika varumärkena var spridda över olika tekniska handels- och webbplattformar. Förutom höga licenser för onödiga system upplevde RDG:s webb- och handelsteam att deras system var långsamma att arbeta med, både när det gällde datahantering, innehåll och handelsflöden. Ny utveckling innebar ofta höga kostnader och lång utvecklingstid.
Vi resulterade i en konsoliderad multibrand-handelsplattform som lanserades internationellt på alla RDG:s marknader. Målet är att erbjuda alla RDG:s kunder en inspirerande digital varumärkesupplevelse, unik för varje varumärke men grundad på samma tekniska plattform. Fördelarna med denna lösning är uppenbara. Den delade tekniska plattformen och styrningsuppsättningen ger lägre kostnader, mer anpassning och snabbare time-to-market - utan att kompromissa varje varumärkes unika identitet.
Den nya plattformen markerar en avgörande förändring i tech-strategin, bort från en full-suite marketing-plattform-mindset och över till en best-of-breed strategi, där lösningen är ansluten av flera mindre specialsystem i en öppen, löst kopplad och API-baserad arkitektur.
Tech-stacken består av Umbraco som CMS och Ucommerce som handelsmotor, tillsammans med Uccelerate som online-butik. Segment samlar all användardata från alla digitala kontaktpunkter och används som en event HUB mellan andra tredjepartssystem som e-postsystem, analys i GA och segmenterings- och personaliseringsverktyg. Vi har utvecklat avgörande integrationer till ett brett utbud av tredjepartssystem genom en konsoliderad API-lager som utbyter data mellan RDG:s PIM-system och ERP-system. Lösningen är en PaaS-lösning, fullständigt molnaktiverad i Azure.
Både tekniskt och ekonomiskt är denna plattform enormt kostnadseffektiv, eftersom vi, till skillnad från en fullständig lösning, endast utvecklar och betalar för de system och moduler vi behöver vid varje given tidpunkt. Tack vare en löst kopplad arkitektur baserad på API:er kan vi utveckla och implementera optimeringar och förändringar med mycket kortare utvecklingstid och lägre kostnader än med mer traditionella system. Lösningen erbjuder troligen marknadens mest användarvänliga administrations- och redigeringsgränssnitt utan att kompromissa med alla de funktionaliteter som ett modernt upplevelse- och handelssystem måste ha idag.
We have been really happy to cooperate with Kruso. Kruso has delivered a strong combination of strategic advice and effective execution. The result is a much more flexible and scalable platform than before, developed and rolled out in just 10 weeks.
RDG's nya digitala plattform är resultatet av ett framgångsrikt samarbete mellan vårt team av specialister, Spring/Summer som designpartner och inte minst RDG:s egna digitala team. Processen har varit WaterScrumFall - en blandning av en mer traditionell vattenfallsapproach i början under avklaringsfasen, en verkligt agil utvecklingsfas och slutligen en mer rigorös och linjär test- och lanseringsfas. Kruso har bidragit med strategi- och tekniska rådgivare samt en fullständig utvecklingsteam till hela lösningen. Från start till lansering tog det bara 10 veckor.