Kruso Logo
Kontakta oss

Lakrids by Bülow.

Lakrids by Bülow är ett danskt företagsäventyr med stor framgång och global tillväxt.

Johan Bülow sålde sina första gourmetlakrits av hög kvalitet på Glastorvet i Svaneke sommaren 2007. Året efter grundades Lakrids by Bülow och sedan dess har framgången spridit sig från Danmark till stora delar av världen. Digital handel spelar en central roll för Lakrids by Bülow. Under de senaste 3 åren har vi stöttat deras globala tillväxt, ökat andelen onlineintäkter från 5 till 33 procent och konverteringsfrekvensen från 2,1 till 6,8 procent.E-handelsplattform

Digital tillväxt

Tillväxtpotentialen för Lakrids by Bülow är fortfarande enorm, även om de har tagit stora steg de senaste åren, inte minst digitalt, där försäljningskanalen spelar en allt större roll i Lakrids by Bülows framtida tillväxtstrategi.

Digitalt är dock inte något nytt för Lakrids by Bülow, men i linje med deras tillväxt upplevde de snabbt betydande utmaningar och begränsningar i deras tidigare handelsuppsättning. Plattformen var ineffektiv att driva och dyr och långsam att utveckla vidare på. Dessutom saknade plattformen viktig funktionalitet och stabilitet.

Under 2018 genomförde vi som vår första uppgift för Lakrids by Bülow en teknisk omplattformering och revitalisering av användarupplevelsen med övergripande mål att skapa en väl fungerande global handelsplattform med högsta möjliga konverteringsgrad utan att kompromissa med varumärkesupplevelsen.

Digital skalning

Vi löste detta på mindre än 10 veckor. Vi hade skapat en ny plattform bestående av Umbraco, Ucommerce och Segment som de mest centrala mjukvaruelementen. Plattformen är utvecklad enligt vår best-of-breed tekniska strategi som säkerställer en öppen och modulär arkitektur bestående av ett antal löst kopplade tjänster. Denna val av teknisk strategi gjordes mycket medvetet i teamet och möjliggjorde en effektiv och skalförmåga plattformen med Lakrids by Bülow:s ökande kommersiella och tekniska behov.

Det var verkligen ett smart tekniskt val eftersom online försäljningen idag, bara två år efter lanseringen, har växt explosivt och idag utgör en mycket central del av Lakrids by Bülow:s totala intäkter och framtida tillväxtstrategi. Följaktligen översätts detta till nya och ännu mer komplexa krav både kommersiellt och tekniskt för Lakrids by Bülow:s kommande handelsplattform.

Övertygande resultat och framtidsbeständighet

I stället för att initiera många arbetslösningar och anpassningar av den befintliga handelsmotorn bestämde vi oss för att framtidssäkra lösningen genom att helt byta ut handelsmotorn med en av marknadens mest avancerade och moderna system - den riktigt headless handelsmotorn "Commercetools". Trots att detta projekt faktiskt är ganska komplext kan vi få jobbet gjort snabbt och kostnadseffektivt på grund av vår mikrotjänstbaserade "bäst-i-ras" tekniska arkitektur, vilket tillät oss att "bara" byta ut handelsmotorn medan vi fortsätter att förbättra och mogna de andra delarna av den befintliga stacken. Vi lanserade commercetools-plattformen i mars 2021.

Segment underhölls som dataportal och är en viktig teknisk drivkraft i Lakrids by Bülow's omnichannel försäljnings- och marknadsföringsstrategi. Segment hanterar alla kritiska integrationer till Lakrids by Bülow's andra befintliga handelsdata- och marknadsföringsautomatiseringsverktyg på ett enkelt och användarvänligt sätt.

Vi driver plattformen tillsammans med Lakrids by Bülow's digitala team i en verklig partnerskap, och vi är otroligt stolta över de resultat som uppnåtts tillsammans. Under hela 2020 har vi lyckats stödja och driva Lakrids by Bülow's enorma digitala tillväxt med konverteringshastigheter långt över marknadsgenomsnittet, hantera mer än 4 000 beställningar per dag under toppperioderna.

Results

  1. Online revenue share

    Before: 5%

    Now: 33%

  2. Conversion rate

    Before: 2,1%

    Now: 6,8%

  3. Orders a day

    +4.000 in peak periods