Kruso Logo
Kontakta oss

arko GmbH

Handelsplattform med slutanvändarlogistik från 300 butiker

CustomQuake, en del av Kruso-familjen, utvecklar en molnbaserad och API-baserad, fullt integrerad onlinebutik för hussel.de, baserad på commercetools och fulfillmenttools.

Arko, Hussel och Eilles, under "Deutsche Confiserie Group" (DCG), har tillsammans över 300 butiker och skapar online "glücksmomente" (lyckostunder) för sina kunder med sina söta och speciella produkter som kaffe, te, kakor, choklad och konfektyr.

Enkel Komplexitet

CustomQuake - en del av Kruso-familjen står för ett effektivt integrationsprojekt som omfattar flera nyckelområden:

  • Headless commerce med commercetools

  • In-store fulfillment via fulfillmenttools

  • Effektiv hantering av innehåll och tillgångar genom Prismic & Celum

  • Integrationer med etablerade system som Navision

  • Utveckling av ett avancerat frontend med Vue.js

Kärnan i projektet var en innovativ integration av fysiska butiker för framtida hantering av plockning och packning direkt på platsen. Detta steg markerar Arkos omvandling mot digitalisering av sina kärnaffärsprocesser, som sträcker sig utöver traditionell onlinehandel.

Visionär tillgänglighet som öppnar nya dörrar

Syftet med den nya onlineplattformen var att skapa utökad tillgänglighet utöver de fysiska butikernas ramar genom en välövervägd och kostnadseffektiv omnichannel-ansats. Detta initiativ erbjuder kunder nya möjligheter såsom Click & Collect och leverans samma dag, samtidigt som det lockar till sig nya målgrupper. Plattformen erbjuder inte bara standardbutiksfunktioner utan även nyckelfunktioner som en interaktiv butiksfinder, en utvidgad karriäravdelning och ett brett utbud av innehåll, från företagets historia till recept och mer.

Med förutbestämda produktkombinationer och en presentkonfigurator erbjuds en lösning som stödjer önskan om personligt anpassade valmöjligheter. Användargränssnittet är utvecklat med fokus på enkelhet och användarvänlighet, vilket säkerställer en bra och säker användarupplevelse (UX) för olika målgrupper.

Höjer detaljhandeln med teknik

I den tekniska implementeringen lades stor vikt vid design, användarvänlighet, funktionalitet över olika enheter och hög prestanda på webbplatsen. Snabb inläsning, effektiva sökfunktioner och filter uppnåddes genom att konsekvent tillämpa commercetools koncept för headless commerce. En betydande del av utmaningen bestod i teknisk och datamässig integration av många systemkomponenter på ett helt tjänsteorienterat sätt. Ett integrationslager av middleware utvecklades för att hantera datautbyte, kommande händelser och kommunikation.

Apache NiFi, ett kraftfullt och skalbart ramverk för dataruttering och transformation, användes för implementeringen, och med Google Pub/Sub övervakades och hanterades alla händelser, såsom uppdateringar i logistikkedjan, effektivt, inklusive automatiska kundmeddelanden och statusuppdateringar i commercetools Merchant Center. Processerna och dataflödena övervakades noggrant och säkrades.

Arko, Hussel och Eilles uppnår med sin gemensamma närvaro på hussel.de den mest moderna formen av integrerad e-handel. En hållbar, robust och lätt utbyggbar infrastruktur möjliggör fokus på utveckling av ytterligare kundfunktioner såsom en konfektkonfigurator, en avancerad individuell förpackningstjänst och marknadsföring av butiken med partnerskap och kampanjer.